Wednesday 16 April 2014

Mari ulangkaji: Konsep Osmosis di Sebalik 'Pak Cik Kismis dan Kolam Air Soda'

Kredit foto: Khatijah Razali
Sebaik sahaja melihat foto yang diupload oleh Puan Khatijah Razali di facebook, kami terus minta izin beliau untuk share kan di blog ini. Ada sebabnya. Perhatikan betul-betul foto tersebut. Dapatkah anda perhatikan 'urat-urat marshmellow' yang diserapi air coklat panas itu?

Ya... sekali gus membuatkan kami mahu berkongsi eksperimen ini dengan Tuan Puan. Eksperimen ini boleh menjadi pengganti kepada eksperimen modul 2: Pak Cik Kismis dan Kolam Air Soda, minggu 4: Eksperimen Osmosis.

Ilustrasi zarah air masuk ke dalam badan Pak Cik Kismis

Ilustrasi ini menceritakan tentang zarah air yang masuk ke dalam badan Pak Cik Kismis sehingga menyebabkan ia kembang dan berat lalu tenggelam di dasar kolam air soda. Beliau dikejarkan ke hospital kerana jika terlewat, badannya akan pecah. Habislah riwayat pak Cik Kismis... eh.

Sewaktu di hospital, Pak Cik Kismis telah bertanya kepada Doktor Jagung bagaimana badannya boleh jadi begitu. Maka Doktor Jagung pun memberikan penerangan tentang fenomena osmosis.

Secara am, osmosis adalah keadaan di mana air masuk ke dalam sempadan kawasan yang kurang seimbang kepekatan air sehinggalah keadaan di kedua-dua sempadan balanced. Dalam bahasa pasarnya, serapan. Semua benda mengalami keadaan ini. Manusia juga mengalami keadaan ini.



Contoh fenomena osmosis pada badan manusia. Apabila kita main air lama-lama, jari kita akan 'mengecut'. Sebenarnya kulit kita mengembang kerana air masuk ke dalam jemari kita melalui liang-liang seni.

kredit foto: generalknowledge-lkd.blogspot.com

Contoh fenomena osmosis pada tumbuhan. Kita rendam kentang dalam air untuk beberapa ketika. Selepas itu, ia kelihatan segar dan kenyal.

Contoh fenomena osmosis pada makanan. Kita rendam kacang dalam air semalaman. Esoknya, kacang sudah kembang dan lembut. Kulitnya pun sudah terkopek-kopek.

kredit foto: penandfork.com 

Lumrah hukum alam... setiap benda akan sentiasa menuju kesempurnaan. Kesempurnaan itu adalah keadaan di mana segalanya seimbang (balanced). Namun, tiada satu apa pun di alam semesta ini yang sempurna (balanced). Setiap kali alam ini menuju balanced maka fenomena lain akan timbul. Ini bermakna juga tidak ada satu benda pun yang berada dalam keadaan kekal. Semua ini menuruti sifat-sifat mustahil bagi Allah SWT.

Dalam tidur dan jaga, dalam makan dan minum, dalam berdiri dan duduk... jasad kita sentiasa menuruti peraturan Allah. Perjuangan kita pula adalah melembutkan hati supaya sentiasa menuruti perintah Allah.

Baiklah, untuk melaksanakan keseluruhan modul ini memerlukan :-
1. Big Book Pak Cik kismis dan Kolam Air Soda
2. Panduan menjalankan aktiviti
3. Skrip cerita Pak Cik Kismis dan Kolam Air Soda
4. props eksperimen
5. props untuk pencerita
6. Workbook

Untuk pertanyaan tentang bahan-bahan tersebut, mohon hubungi Tuan Azwan di 017-243 8520 (whatsapp / sms / telefon).

No comments:

Post a Comment

Kami mengalu-alukan cadangan dan ulasan anda di sini. Terima kasih.